\

Wednesday, June 8, 2011

Mulakan dengan DOA..

Bismillah,

sekejapnya dah hari rabu..keja byk lagi yang x siap!! tapi sempat lagi singgah blog.. :) my mum suka pesan before mula ape pun kerja, jgn lupa dengan DOA. sebab itu salah satu cara kita berinteraksi dengan "NYA" kan..

kenapa kita kena DOA?? sebab, orang yang tak berdoa, bermaksud, orang tu adalah orang yang SOMBONG!! - so, jgn jadi orang yang SOMBONG eyh.. jom kita share!! :))

every mornning keluar je rumah, ni lah DOA yang i akan baca..
1. Doa minta dipermudahkan segala urusan..

“Rabbi Yassir wala tu-‘assir. Rabbi tham-mim bil hayr. Rabbi zidni ‘ilman war-zuqni fahman.
-


meaning ~ Dear God, make things easier for me, do not make things difficult for me. Ya Allah, let my affairs end with goodness, increase my knowledge and grant me understanding.

2. Doa naik kenderaan -






Maha Suci Tuhan yang telah memudahkan kenderaan ini untuk kami, sedang kami sebelum itu tidak terdaya menguasainya. Dan sesungguhnya kepada Tuhan kamilah, kami akan kembali!

3. Ayat 1000 dinar -






Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani. Dan sesiapa yang bertaqwa kepada Allah (dengan mengerjakan suruhanNya dan meninggalkan laranganNya), nescaya akan dijadikan baginya jalan keluar (dari segala perkara yang menyusahkannya).

Serta memberinya rezeki dari jalan yang tidak terlintas hatinya. Dan (ingatlah), sesiapa berserah diri bulat-bulat kepada Allah, maka Allah cukupkan baginya (untuk menolong dan menyelamatkannya). Sesungguhnya Allah tetap melakukan segala perkara yang di kehendakiNya. Allah telahpun menentukan kadar dan masa bagi berlakunya tiap-tiap sesuatu.

ni lah doa2 wajib yang akan dibaca before melangkah keluar dari rumah.. sometime terlupa jugak.. dah dalam kereta bebel2 jem sana sini baru teringat nak baca.. lumrah manusia kan? :P

pagi tadi tambah lagi satu doa-

4. Lailahaila anta subhanaka inni kuntum minaz zalimin"

Orait, jom sambung kerja!! HAPPY WORKING ALL!! :))

No comments:

Post a Comment

Sweet notes